I Believe..

Friday, October 7, 2011

Manfaat Buah Betik untuk Tubuh


Assalamualaikum n salam ukhwah..entry kali ni cerita pasal buah betik. Pokok betik ni mudah di dapati di mana2 khususnya di negara tropika seperti negara kita Malaysia. Betik mempunyai banyak manfaat untuk tubuh kita.Betik mengandungi 2 enzim, iaitu papain dan chymopapain. Papain ini mirip dengan mencerna protein enzim yang menghasilkan pankreas. Ia mampu melarutkan protein yang terkumpul di sekitar sel kanser dan ini seterusnya membantu sestem kekebalan tubuh untuk menghancurka sel kanser dengan lebih mudah. Chymopapain pula amat membantu bagi menghancurkan protein menjadi asid amino. Asid aminoini kemudiannya digabungkan untuk membentuk protein yang dapat digunakan oleh tubuh kita.

Fibrin antara zat yang juga bermanfaat yang di dapati di dalam buah betik. Ia mampu mengurangkan risiko penggumpalan darah dan mencegah strok. Malah, fibrin meningkatkan kualiti sel darah serta mempertahankan perjalanan darah yang tepat dan baik.

Buah betik juga kaya dengan karoten dan likopen. Kedua-duanya adalah antiosidan kuat dan mengurangi risiko kanser. Juga menignkatkan aktiviti penyebaran kanser misalnya dari otak ke hati atau sistem kekebalan tubuh.

Selain itu, buah betik mengandungi vitamin C,E, dan A,B, Falvonoid, folat,potassium, magnesiun dan serat. Semua ini meningkatkan sistem kekebalan tubuh yang sihat dan membantu untuk mencegah jangkitan telinga dan selesema.

Sekian.

0 cakap-cakap:

 
Copyright © :::Perintis Senyum:::
Blogger Theme by BloggerThemes | Theme designed by Jakothan Sponsored by Internet Entrepreneur